Ziua Mondială de Luptă Împotriva Hipertensiunii

Liga Mondială de Hipertensiune (WHL) a anunțat că va amâna sărbătorirea Zilei Mondiale a Hipertensiunii arteriale (WHD) 2020 până la 17 octombrie 2020, din cauza pandemiei globale COVID-19. Tema extinsă pentru Ziua Mondială a Hipertensiunii arteriale este măsurarea tensiunii arteriale, controlul acesteia, viată mai lungă, cu un obiectiv de creștere a conștientizării tensiunii arteriale în toate populațiile din întreaga lume.

Cu toate acestea,  IMSP Institutul de Cardiologie în parteneriat cu Societatea  Cardiologilor din Republica Moldova dorim să reamintim faptul că hipertensiunea arterială este unul din principalii contributori la mortalitatea de cauză cardiovasculară, atât la nivel global, cât și în țara noastră, unde are o prevalență inalta în rândul adulților. Hipertensiunea arterială nedepistată la timp, netratată sau tratată incorect conduce la multiple complicații, dintre care cele mai de temut sunt accidentul vascular cerebral și insuficiența cardiacă. Din păcate, în pofida unui arsenal de medicamente disponibile și accesibile pentru tratamentul hipertensiunii arteriale, rata de control a acestei boli este mult prea mică. Doar 30% dintre pacienții tratați pentru hipertensiune arterială au, în mod constant, valori normalizate, adică sub 140/90 mmHg.

Obiectivele principale al demersului specialiştilor noştri sunt atât creşterea numărului de persoane care îşi măsoară regulat tensiunea arterială, cât și a celor care adoptă un stil de viaţă care să prevină apariţia hipertensiunii arteriale.

Hipertensiunea arteriala este un factor de risc major al afecțiunilor cardiovasculare. Creșterea tensiunii arteriale se înregistrează în țările europene într-o proporție medie de 28% la bărbați și 20% la femei.

Nivelurile tensiunii arteriale prezintă o relație liniară continuă cu riscul de accident vascular cerebral și infarct miocardic . Studiul INTERHEART a estimat că 22% din infarcturile de miocard în Europa au fost asociate cu hipertensiunea arterială, ceea ce efectiv dublează riscul comparativ cu acele persoane fără istoric de tensiune arterială crescută. Riscul adițional de boli cardiovasculare atribuite hipertensiunii arteriale poate fi inversat în mare măsură prin tratamentul antihipertensiv și/sau îmbunătățirea stilului de viață, cum ar fi pierderea în greutate, creșterea activității fizice și reducerea consumului de sodiu. Respectarea tratamentului de către cel puțin 80% dintre hipertensivi este necesară pentru a obține o reducere adecvată a tensiunii arteriale în populație și aceasta reprezintă o provocare importantă, care și este greu de realizat.

Mesajul nostru poartă îndemnul la:

• Activitate fizică susținută – minim 30 de minute într-o zi, în cel puțin 3 zile pe săptămână;
  • alimentaţie variată, bogată în fructe și legume și un aport de sare de maxim 6 grame/zi;
  • Menţinerea unei greutăţi normale sau scăderea în greutate la cei supraponderali sau cu obezitate;
  • Control medical periodic – pentru cei care nu se știu hipertensivi, cel puţin o dată pe an; pentru cei care se știu hipertensivi, ori de câte ori este nevoie pâna la optimizarea tratamentului și, ulterior la 6 luni-1 an;
  • Respectarea schemelor de tratament instituite de medicii curanți.

În mod particular,  mesajul pe care îl transmitem anul acesta de Ziua Mondială a Hipertensiunii Arteriale ne regăsește în cursul desfășurării pandemiei de COVID 19, boala pe care o produce noul coronavirus, SARS COV-2. A fost amanata si actiunea globala a lunii mai – de măsurare a tensiunii arteriale.  Cu reticență și tristețe, datorită impactului global al pandemiei COVID-19 medicina actuală are de înfruntat un nou inamic și cu toții ne dorim ca această bătălie să aibă cât mai puține victime.

În aceste condiții considerăm că sunt utile câteva precizări:

• Hipertensiunea arterială s-a identificat la un număr important de pacienți spitalizați pentru COVID-19, în unele raportări până la 40% din aceste cazuri, ceea ce a condus la supoziția că hipertensiunea arterială ar favoriza infecția cu SARS COV-2 și prognosticul ei nefavorabil. Dar, trebuie să ținem cont de faptul că formele severe de COVID-2 evoluează în special la persoanele în vârsta de peste 65 de ani, în rândul cărora se află și mulți hipertensivi. Analize statistice recente au indicat că hipertensiunea arterială nu influențează rata de mortalitate în COVID-19.
  • O altă problemă foarte importantă pe care dorim să o abordăm este cea a siguranței tratamentului cu inhibitori de enzimă de conversie ai angiotensinei (IECA) sau antagonişti ai receptorilor de angiotensină de tip 1 (sartani). Datorită faptului că SARS COV-2 se leagă de o enzimă din căile respiratorii cunoscută sub denumirea ACE 2 a cărei activitate ar putea fi influențată de medicația mai sus menționată, au apărut temeri legate de faptul că IECA sau sartanii ar favoriza infectarea cu SARS COV-2 sau evoluția spre forme severe de boală.

Ultimele informații oferă mai multe detalii despre beneficii ale inhibitorilor enzimei de conversie ai angiotensinei (IECA) și blocanților receptorilor de angiotensină (BRA).In acord cu recomandările societăților internaționale de hipertensiune și anume că pacienții trebuie să continue medicația antihipertensiva recomandată de către medicul curant!

S-au luat în discuție două categorii de pacienți:

• În cazul pacienților neinfectati- concluzia primară a cercetătorilor a fost că este inutilă întreruperea de IECA/BRA , având în vedere lipsa unor dovezi clare care să susțină ipoteza că aceste medicamente ar putea conduce la un risc crescut de infecție cu SARS-CoV-2.
  • Pentru pacienții infectați- deși expresia receptorilor ACE2 mai mare ar putea fi asociată cu încărcătura virală mai mare, IECA /BRA nu trebuie întrerupte, deoarece prin blocarea sistemul renină-angiotensină (SRA) pot proteja pacienții de posibilele leziuni cardiace cauzate de COVID-19. De asemenea, s-a dovedit că ar putea reduce severitatea leziunilor pulmonare cauzate de către infecția cu acest virus.

Societăți știinţifice prestigioase, precum Societatea Europeană de Cardiologie, Societatea Europeană de Hipertensiune Arterială sau societăți din America de Nord reiterează recomandările precedente, conform cărora pacienții nu trebuie să oprească tratamentul prescris cu inhibitori ai enzimei de conversie ai angiotensinei sau blocanți ai receptorului de angiotensină pentru managementul hipertensiunii arteriale sau a altor afecțiuni cardiovasculare.

De asemenea, Societatea Internațională de Hipertensiune (ISH) a oferit explicații clare privind abordarea pacientului hipertensiv infectat cu COVID-19 și susține recomandările organizațiilor majore europene ce au drept scop managementul hipertensiunii arteriale, toate concluzionând următoarele informații majore:

În prezent, nu există dovezi clare că hipertensiunea arterială este asociată cu un risc crescut de infecție cu COVID-19. Prin urmare, pacienții hipertensivi COVID-19 pozitivi ar trebui să respecte aceleași indicații că subiecții de aceeași categorie de vârstă și cu același profil al comorbidităților

Nu există date clinice în vivo care să arate dacă IECA sau BRA influențează susceptibilitatea la infecția cu COVID-19 și dacă afectează evoluția clinică a celor infectați.

La pacienții stabili, cu infecție dovedită cu COVID-19 sau cu risc de infecție cu COVID-19, tratamentul cu IECA/ BRA ar trebui recomandat conform ultimilor ghiduri

Datele disponibile în prezent privind managementul hipertensiunii arteriale nu susțin o utilizare diferențiată a blocantelor SRA – IECA sau BRA la pacienții cu COVID-19.